Vad bör man tänka på när man ska flytta?

Vad behöver man tänka på när man ska flytta? Det är en fråga som kan kännas överväldigande, oavsett om det är första gången du flyttar eller om du gjort det flera gånger tidigare.

En flytt innebär mycket mer än att bara packa ner saker i lådor och transportera dem till ett nytt hem. Det handlar om att planera, organisera och genomföra en hel drös av moment. Från att säga upp gamla avtal och teckna nya, till att sortera, packa och städa – listan kan kännas oändlig. Men med rätt förberedelser och en genomtänkt plan blir flytten både smidigare och mindre stressig.

Planering och förberedelser

God planering är nyckeln till en smidig flytt. Ser du till att börja i god tid gör du hela processen mindre stressig och ger dig möjlighet att ta hand om alla detaljer utan att känna dig pressad. Börja med att skapa en realistisk tidsplan minst 2-3 månader innan flyttdagen, där du noterar alla viktiga datum och deadlines.

Ta även fram en detaljerad budget för flytten. Tänk på att inkludera både uppenbara kostnader som flyttfirma eller hyrbil, men även mindre utgifter som flyttlådor, nya möbler, och eventuella överlappande hyror eller avgifter. Det är bättre att budgetera i överkant och ha en buffert för oväntade utgifter.

Ta en ordentlig titt på din nya bostad innan flytten. Finns det något som behöver fixas, målas eller renoveras? Det är ofta mycket enklare att genomföra sådana projekt i en tom bostad. Gör en lista över alla saker som behövs och bestäm vad som måste göras före flytten och vad som kan vänta.

Flyttstädning är viktigt

Flyttstädning är en annan viktig del av flyttprocessen som ofta underskattas både tidsmässigt och arbetsinsatsmässigt. En ordentlig flyttstädning är inte bara ett krav från de flesta hyresvärdar och bostadsköpare – det är också en fråga om respekt för nästa person som ska bo i bostaden.

En professionell flyttstädning omfattar betydligt mer än vanlig veckostädning. Här ska allt rengöras in i minsta detalj: från att torka av elementen bakom och under, till att rengöra ugnen, lampor och strömbrytare.

För dig som vill ha hjälp med flyttstäd så är det numera väldigt enkelt att, via nätet, hitta lämpliga aktörer att anlita. Genom att kolla runt på ett par olika webbplatser, och även begära in ett par offerter, så får du lättare en överblick över tjänsteutbudet och till vilket pris dessa tjänster erbjuds – på så sätt är det också möjligt att dra slutsatser om det är prisvärt eller inte. Dessutom, när du anlitar hjälp med flyttstädningen säkerställer du att städningen uppfyller alla krav och du kan fokusera på andra aspekter av flytten.

Packa smart

Om du överväger att genomföra flytten på egen hand är smart packning A och O för att få en smidig flyttprocess. Börja med att skaffa rätt saker: stabila flyttkartonger i olika storlekar, bubbelplast för ömtåliga saker, tejp av god kvalitet och märkpennor.

Packa rum för rum och börja med saker du sällan använder. Märk varje låda tydligt med både innehåll och vilket rum den ska till i nya bostaden. Ett smart tips är att använda olika färger för olika rum – det gör det mycket enklare att få rätt låda på rätt plats på flyttdagen. Packa inte heller lådorna för tunga – det är bättre med fler lättare lådor än få tunga.

Ta gärna även tillfället i akt att rensa medan du packar. Sortera dina saker i tre högar: behåll, släng/återvinn och skänk/sälj. Var särskilt skeptisk mot saker du inte använt det senaste året. Det finns ingen anledning att släpa med sig onödiga saker till det nya hemmet.

Överväg att anlita en flyttfirma

Det finns tillfällen när det är värt varenda krona att låta proffsen göra jobbet. Att anlita en flyttfirma kan verka dyrt vid första anblicken, men när du räknar in all tid och energi du sparar – för att inte tala om ryggen – kan det faktiskt vara en riktigt smart investering.

En bra flyttfirma gör så mycket mer än att bara köra dina grejer från A till B. De kommer med rätt utrustning, vet hur man bär tunga möbler på ett säkert sätt och har koll på hur man packar flyttbilen smart så inget går sönder under transporten. Många erbjuder också försäkring på dina saker under flytten, vilket ger extra trygghet.

Var tydlig med omfattningen när du ber om offert. Berätta om det finns hiss eller hur många trappor som möblerna ska bäras på, om det finns särskilt tunga möbler eller om något kräver specialhantering. Ju mer information du ger, desto mer exakt blir offerten och desto färre överraskningar på flyttdagen.